Idre och Toscapäron

By the way så är jag i Idre just nu med min familj om jag inte nämnt det förut. Hade inte tänkt följa med upp först eftersom jag har tröttnat på att åka skidor här och skulle gärna spendera lite tid utan familjen för en gång skull, men jag åkte med ändå eftersom Patrik flyttat upp hit så får man ju inte se honom på ett tag annars.
Idag lagade jag toscapäron till efterrätt som är en av mina favoritefterrätter och är superenkel att göra! Här har ni receptet:


För 4 portioner
ca. 20 min

Ingredienser:
1 burk (ca. 8 st) päronhalvor i sockerlag

Toscasmet:
 50 g smör eller margarin
1 påse mandelspån (ca. 50 g)
0,75 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk

Gör så här:
- Smörj en ugnfast form. Häll av spadet från päronhalvorna och lägg päronen i formen.
- Gör toscasmeten! Smält matfettet i en kastrull. Ta bort kastrullen från plattan när det smält.
- Rör ner mandelspån, socker, mjöl och grädde. Rör till en jämn smet. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och låt koka upp under omrörning och låt sedan sjuda ett par minuter på låg värme tills smeten tjocknar.
- Klicka ut toscasmeten över päronen.
- Grädda i mitten av ugnen i ca 225°C i 15 minuter eller tills toscasmeten fått fin färg.
- Servera direkt med vaniljglass!



Ingen vidare bild jag hittade på Internet, men bara för att visa hur det ser ut ungefär. Riktigt så här mycket toscasmet ska det inte vara, och jag brukar lägga päronen uppochner istället så man lägger smeten i päronen.

Seriöst, det är så gryymt gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0