Recept på Knäck

Jag och Paps har bakat KNÄCK idag :D
Det var inte så jobbigt som jag trodde det var, mamma klagar
hela tiden om att det stelnar så snabbt och bla bla...
Men det är ju bara struntprat, det funkade utmärkt!
Här har du ett fin fint recept på knäck:


Knäck (ca 70 st):

2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl ljus sirap
1 dl skållad, hackad mandel

1 matsked margarin/smör

Tillagning på spisen:

1. Skålla och hacka mandeln. Placera ut knäckformarna på en plåt eller bricka.
2. Häll grädde, socker och sirap i en kastrull. Koka utan lock på låg värme i 20-40 min. För att kolla om knäcken är klar så gör man ett kulprov (se beskrivning här under)
3. Häll i smöret och den hackade mandeln. Fyll i smeten i knäckformarna. Om smeten blir för seg innan du hunnit fylla formarna är det bara att värma upp smeten igen. Ställ knäcken att svalna i kylskåp eller på balkong. Förvara svalt i en burk med tätslutande lock, lägg smörpapper mellan lagren så klibbar knäcken inte ihop.


Gör kulprov så här: Häll kallt vatten i en liten skål eller kopp. Droppa i lite av knäcksmeten. När du kan forma till en kula är smeten klar.


Enjoy! 


Kommentarer
Postat av: victoria

Thaanx ;) ... En vän hjälpte mig fixa den så vet faktiskt inte :)

2007-12-23 @ 21:16:09
URL: http://bikuki.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0