Hallonpaj :D

Jag måste bara tipsa om en VERY very nice hallonpaj som jag, helt själv, bakade i förrgår!
Man kan ha vilka bär man vill egentligen, men jag körde på hallon:

Hallonpaj


Du behöver:

  • 125 gram smör (eller margarin)
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 3-4 deciliter hallon

Gör så här:

Sätt ugnen på 200-225 grader. Blanda vetemjöl och socker i en bunke. Dela smöret eller margarinet i tärningar och finfördela det med fingrarna så att det blir en grynig massa. Smöra en ugnssäker form. Lägg i hallonen och sockra lite lätt. För att få en fastare paj kan du även strö över lite potatismjöl. Smula sedan mjölblandningen över bären och sätt in pajen i ugnen i cirka 20 minuter.


Tips och varianter

  • Kom ihåg att passa pajen på slutet så att den inte blir för välgräddad.
  • När du blandar mjöl och socker blandar du även i cirka en tsk bakpulver.
  • När du blandar mjöl och socker blandar du även i cirka ½ kryddmått salt.
  • Strö över hackad mandel innan du sätter in pajen i ugnen.
  • Om pajen blir för vattnig blandar du någon matsked potatismjöl med bären/frukten. Det ger en fastare paj.
  • Riv lite mandelmassa och blanda med mjölet, sockret och smöret.
  • En superenkel variant av smulpaj: Strö mjöl och socker direkt över bären/frukten och skiva över smör. Sen är det bara att grädda som vanligt.

Den var verkligen SUPER enkel att göra, you should try it! XD
Dessutom tycker jag att ni bör använda er av tipset med FET stil, för det gjorde nämligen jag och det blev GREAT!

Så här blev det ultimata resultatet:
image17
Oh just ja: Ha vaniljglass eller vaniljsås till!

Smaklig dessert ^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0